Geopende winkeldeuren zorgen voor een grotere CO2-uitstoot én een hogere energiefactuur door het verlies aan verwarmde of gekoelde lucht.
Een tegenvallende rekening voor het klimaat, terwijl gesloten deuren een klant niet tegenhouden.
Gesloten deuren houden klanten niet tegen
In Antwerpen onderzocht Eandis met het stadsbestuur of er een verschil is in het aantal winkelbezoeken wanneer de deur open of dicht is. 10 weken lang werden verschillende proefopstellingen getest. Straatcamera’s en infraroodtellers aan de winkeldeuren zorgden voor een nauwkeurige telling. Om en bij de 1,4 miljoen passanten en 10.000 klanten later waren de resultaten bekend.
Tegen de verwachtingen in bleek er geen verschil te bestaan tussen een open of gesloten deur.
De shopper laat zich niet tegenhouden door een gesloten deur
noch beïnvloeden door een open deur of energieverslindend warmtegordijn.
De shoppers gaan binnen in de winkel omwille van de koopwaar en de aantrekkingskracht van de winkel. Als dat goed zit, houdt geen deur hen tegen.
Minder energieverbruik
Er was wel 1 belangrijk verschil bij de resultaten van het onderzoek: de energiefactuur lag tot 40% lager bij de winkels waarvan de deur dicht was.