Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen

De 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen moeten ervoor zorgen dat de wereld in 2030 een betere plek is om te leven, voor iedereen. 

SDG 1SDG 2SDG 3SDG 4SDG 5SDG 6SDG 7SDG 8SDG 9SDG 10SDG 11SDG 12SDG 13SDG 14SDG 15SDG 16SDG 17

Aan de slag met de SDG's op school

  • Bij Djapo vind je heel wat materiaal. Je vindt er downloadbare lessen maar je kan bij de organisatie ook terecht voor coaching, nascholing of begeleiding.
  • Equator gaat aan de slag met SDG’s aan de hand van video’s. Je kan een gratis workshop aanvragen of zelf filmpjes maken en doorsturen.
  • Heb je vragen of ideeën voor de Stad? Contacteer ons via beleidsontwikkelingmens@roeselare.be

Teach for SDG's

11.11.11 maakte een interessante brochure Teach for SDG's om op school aan de slag te gaan met de SDG’s. Er staan tal van ideeën in om acties op te zetten maar ook om rond de verschillende thema’s beleidsmatig aan de slag te gaan.

Bordspel Go Goals

De VN ontwikkelde een bordspel ‘Go Goals’ dat in de eerste plaats ontwikkeld is voor het lager onderwijs. Je kan het spel gratis downloaden en spelen.

SDG @ school

MOS ontwikkelde SDG@school: een eigen website met een ideeënbox per SDG, een online kompas om je eigen acties en projecten af te toetsen aan de verschillende SDG’s en een impactroos.

GPS-spel Missie 2030

Vanaf de laatste graad van het middelbaar onderwijs kan je het GPS-spel Missie 2030 spelen in Roeselare.

Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen
Overzicht duurzame ontwikkelingsdoelstellingen

Wat zijn de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen?

In 2015 werden de SDG’s ('sustainable development goals' of duurzame ontwikkelingsdoelstellingen) opgesteld door de Verenigde Naties en ondertekend door 193 landen.

Deze doelstellingen zijn vanuit een mondiaal perspectief geschreven en wijzen op de wereldwijde verantwoordelijkheid die alle landen hebben om te werken aan een duurzame toekomst voor iedereen. Er is daarbij ook een focus op klimaatverandering.

SDG's hebben zowel een economisch, een sociaal als een ecologisch aspect.

Ze zijn één en ondeelbaar. Je kan niet aan 1 doelstelling werken zonder de andere doelstellingen uit het oog te verliezen. Door bijvoorbeeld wereldwijd te werken aan beter onderwijs voor jongens én meisjes biedt je kansen op een betere tewerkstelling.

Meer informatie?

Bezoek www.sdgs.be